kamil şeker
New member
Geçen hafta Essen'deki bir restoranda yaklaşık 50 klan üyesi birbirini dövdü; sandalyeler fırlatıldı, palalar ve bıçaklı silahlar kullanıldı. Çevre kasabalardan polis memurları ve helikopterin desteğiyle 100'den fazla polis olay yerine koştu. Bunu uzun sorgulamalar izledi. Ancak görüşülen klan üyeleri polisin suçları çözmesine yardımcı olacak tek bir söz söylemedi.
Kısacası: Her zaman olduğu gibiydi; örneğin geçen hafta, çok sayıda adamın Essen'deki bir futbol sahasında bıçaklar ve tabancalarla birbirini kovalaması gibi. Polis de yaklaşık 150 adamla oraya geldi. Ya da önceki hafta klan üyelerinin başka bir Essen restoranının önünde kavga ettiği gibi. Ve böylece geriye dönüp baktığımızda yüzlerce insanın dahil olduğu pek çok isyana bakabiliriz.
Devlet “sadece yüzeyini çiziyor”
Görünüşe göre klan suçlarıyla mücadeledeki mevcut strateji, Almanya'da, Kuzey Ren-Vestfalya'da, ama özellikle de klanların ülke çapındaki üç kalesinden biri olan Essen'de sınırlarına ulaşıyor. Bu nedenle bazı polis uzmanları, ilk kez Kuzey Ren-Vestfalya İçişleri Bakanı Herbert Reul'un “1000 iğne batması” konseptinden vazgeçilmesi ve bunun yerine İtalya'nın mafya karşıtı mücadelesine odaklanılması çağrısında bulunuyor.
Alman Polis Birliği'nin (DPolG) bölge başkanı Erich Rettinghaus'a göre, “suçluların devleti ciddiye almaması için güvenlik yetkililerinin klanlara karşı mücadelede yalnızca yüzeysel bir çaba göstermesi artık kabul edilemez.” Alman Kriminal Polis Memurları Derneği'nin (BDK) eyalet başkanı Oliver Huth'un da bu biçimdeki iğne delme stratejisinin son çare olup olmadığı konusunda şüpheleri var. Bu gazeteye verdiği röportajda CDU Bakanı Reul'a rotayı değiştirmesini ve her şeyden önce kriminal polisi önemli ölçüde güçlendirmesini tavsiye ediyor.
2018'in sözde mucize silahı
Beş yıl önce Essen'de, klanlara karşı mücadelede bir tür mucize silah olarak ülke çapında kutlanan bir polis birimi oluşturuldu: “özel organizasyon örgütü Klan” (BAO). Yetkilileri yalnızca klanlara adanmıştır. Vergi makamları, belediye, savcılık, bölge yönetimi, gümrükler ve federal polis ile yakın ilişkiler içindedirler. Ve kalıcı kontrole güveniyorlar. Haftanın birkaç günü, farklı zamanlarda kafeleri, barları ve diğer popüler mekanları ziyaret ediyorlar. Bir polis sözcüsü bunu bu gazeteye şöyle özetledi: “Yakın kontrol sayesinde klanların ayakları üzerindeyiz.”
BAO ayrıca iki önemli adımı daha belirledi: Tanıkların korunması iyileştirilmelidir çünkü klanlar tarafından sindirilmeleri soruşturmayı çok zorlaştırmaktadır. Ve: Klan üyeleri sonunda başarılı bir şekilde ayrılmaya teşvik edilmeli.
Suçlu klanlara karşı mücadelede mütevazı bir rekor
Ancak amaçlanan başarıların gelmesi uzun zaman alıyor. Essen'de tek bir şey çarpıcı biçimde değişti: personel maliyetleri. Görevlendirilen polis sayısı 2018'de 940'tan 2022'de 5.211'e, asayiş dairesi çalışanlarının sayısı ise 4'ten 247'ye çıktı. Kimlik kontrollerinin sayısı da 3.789'dan 8.146'ya, durdurma kontrollerinin sayısı ise 4'ten 247'ye çıktı. 1978'den 4.398'e.
Ancak 5.500 acil servis, 12.000'den fazla kontrol dosyasından yetersiz bir av elde etti: 2022'de yalnızca 13 vakada araçlara, 25 vakada silahlara (çoğunlukla bıçak) ve 63 vakada narkotiklere el konuldu. Essen'de kayıtlı suç sayısı 736 olup, 2018'e (730) göre biraz daha yüksekti; artan kontroller göz önüne alındığında bu şaşırtıcı bir durum. Çok daha fazla personel çalıştırırsanız, genellikle çok daha fazlasını bulacaksınız.
Essen polisi, tanık korumanın ne ölçüde iyileştirildiği sorulduğunda yanıt vermedi. DPolG patronu Rettinghaus bununla ilgileniyor. WELT'e “tanıkların klanlar tarafından baskı altına alınmaya devam ettiğini, ne yazık ki bunun standart bir uygulama olduğunu” söyledi. “Mahkeme sürecinde polis olmayan tanıkların kimliklerinin belirtilmesi gerektiği sürece” bu durum değişmeyecek.
Klan aileleri arasındaki demir dayanışması
Essen polisi, 2018'den bu yana klan üyelerini işten çıkarmayı mı yoksa onları muhbir haline getirmeyi mi başardıkları sorulduğunda da net yanıtlar vermedi. BDK'dan Oliver Huth bunu reddediyor. “Klanların ilgili yapılarına yaklaşamazsınız. Hepsi İtalya'daki 'Ndrangheta' gibi aile odaklı. Başka hiçbir mafya klanının bu kadar az önemli tanığı yoktur. Amcalar veya kuzenler ihanete uğramaz. Ne yazık ki bu durum klanlarımız için de geçerli.”
Rettinghaus şunu da ekliyor: “Özellikle giderek güçlenen Suriyeli klanlarla birlikte aile bağları o kadar güçlü ki, kopmak neredeyse imkansız.” Hatta bir polis sözcüsü bile ailelerin “kendilerini toplumdan izole ettiklerini”, “güçlü bir birliktelik duygusuna sahip olduklarını” ve “sağlam aile yapılarına” sahip olduklarını itiraf ediyor.
Anayasayı Koruma Dairesi'ne mafyaya karşı çağrı
Ancak uzmanlar, politikacıların henüz klanlara karşı mücadelede mümkün olan her şeyi yapmadığını söylüyor. Rettinghaus'a göre, gelişmiş tanık korumasına ek olarak, federal ve eyalet hükümetlerinin klanlar üzerinde Anayasayı Koruma Dairesi (VS) kurması çok önemli bir adımdır.
Anayasayı Koruma Dairesi'nin polise karşı bir avantajı var: Gözetim altındaki kişiler VS'lilerin gözünün önünde bir suç işlerse, VS'lilerin bunu engellemesine gerek yok. Gizli polis soruşturmacıları farklıdır: Onlar suç meydana gelir gelmez müdahale etmekle yükümlüdürler. Rettinghaus'a göre klan suçluları, test amaçlı küçük suçlar işleyerek takip edilip edilmediklerini kontrol ediyor. Daha sonra müfettişlerin ortaya çıkması gerekiyor. Öte yandan VS arka planda kalabilir. Ve belirli sınırlar dahilinde, Bavyera'da halihazırda olduğu gibi bulguları polise iletin. Orada mafya klanları Anayasayı Koruma Dairesi tarafından izleniyor.
İğne batması yerine gözlem
BDK eyalet şefi Huth, uzmanların özlemini duyduğu başka bir strateji değişikliğinden söz ediyor: Polis “klanları, ceza hukukunda tanımlandığı şekliyle suç örgütleri olarak sınıflandırmak için elinden gelen her şeyi yapmalıdır.” O zaman klan suçlularının tüm suç ortakları suçlu muamelesi görebilirdi. Bir örnek: Klan uyuşturucu kuryelerinin arabalarını sigortalayan bir klan üyesinin sigorta ofisi o zaman – ancak o zaman – kovuşturmaya tabi olacaktır. Bu yaklaşım İtalyan otoritelerine mafya klanlarına karşı başarı kazandırdı.
Ancak bir suç örgütü yalnızca grup bir birim olarak hareket ettiğinde, birleşme iradesini gösterdiğinde ve bir dizi kural ve lideri takip ettiğinde var olur. BDK, bunun kanıtlanması için aşiretlerin daha yoğun gözlemlenmesi, dinlenmesi ve yapılarının derinlemesine incelenmesi gerektiğini söylüyor. Bu nedenle, federal hükümetin sorumlu olduğu basitleştirilmiş dinleme seçenekleri ve bu tarama için devletin sorumluluğunda olacak daha fazla personel çağrısında bulunuyor.
Tıpkı mafyaya karşı olduğu gibi derinlemesine analizle saldırı
Huth, “Klan yapılarını analiz etmek için polis üzerindeki kontrol baskısını sürdürmek için sokaklarda olan binlerce acil servise ihtiyacımız var” diyor. “İtalyan yetkililerin mafyaya saldırdığı gibi biz de onlara saldırmalıyız.”
Ancak bu, iğne delme stratejisinin başarısını tehlikeye atacaktır. Klanların artık kamuoyunda daha az kışkırtıcı göründüğüne şüphe yok. İğne batması azaltılsaydı ve dinlemeye daha fazla çaba gösterilseydi bu durum değişebilirdi. Peki başka hangi alternatif var? Her yıl işe alınan yeni polis sayısını (şu anda 3.000) artırmak, sırf nitelikli başvuru sahiplerinin bulunmaması nedeniyle zordur. Reul diğer bölgelerden daha fazla polis memurunu geri çekebilir. Soru hala ortada: nerede?
Kısacası: Her zaman olduğu gibiydi; örneğin geçen hafta, çok sayıda adamın Essen'deki bir futbol sahasında bıçaklar ve tabancalarla birbirini kovalaması gibi. Polis de yaklaşık 150 adamla oraya geldi. Ya da önceki hafta klan üyelerinin başka bir Essen restoranının önünde kavga ettiği gibi. Ve böylece geriye dönüp baktığımızda yüzlerce insanın dahil olduğu pek çok isyana bakabiliriz.
Devlet “sadece yüzeyini çiziyor”
Görünüşe göre klan suçlarıyla mücadeledeki mevcut strateji, Almanya'da, Kuzey Ren-Vestfalya'da, ama özellikle de klanların ülke çapındaki üç kalesinden biri olan Essen'de sınırlarına ulaşıyor. Bu nedenle bazı polis uzmanları, ilk kez Kuzey Ren-Vestfalya İçişleri Bakanı Herbert Reul'un “1000 iğne batması” konseptinden vazgeçilmesi ve bunun yerine İtalya'nın mafya karşıtı mücadelesine odaklanılması çağrısında bulunuyor.
Alman Polis Birliği'nin (DPolG) bölge başkanı Erich Rettinghaus'a göre, “suçluların devleti ciddiye almaması için güvenlik yetkililerinin klanlara karşı mücadelede yalnızca yüzeysel bir çaba göstermesi artık kabul edilemez.” Alman Kriminal Polis Memurları Derneği'nin (BDK) eyalet başkanı Oliver Huth'un da bu biçimdeki iğne delme stratejisinin son çare olup olmadığı konusunda şüpheleri var. Bu gazeteye verdiği röportajda CDU Bakanı Reul'a rotayı değiştirmesini ve her şeyden önce kriminal polisi önemli ölçüde güçlendirmesini tavsiye ediyor.
2018'in sözde mucize silahı
Beş yıl önce Essen'de, klanlara karşı mücadelede bir tür mucize silah olarak ülke çapında kutlanan bir polis birimi oluşturuldu: “özel organizasyon örgütü Klan” (BAO). Yetkilileri yalnızca klanlara adanmıştır. Vergi makamları, belediye, savcılık, bölge yönetimi, gümrükler ve federal polis ile yakın ilişkiler içindedirler. Ve kalıcı kontrole güveniyorlar. Haftanın birkaç günü, farklı zamanlarda kafeleri, barları ve diğer popüler mekanları ziyaret ediyorlar. Bir polis sözcüsü bunu bu gazeteye şöyle özetledi: “Yakın kontrol sayesinde klanların ayakları üzerindeyiz.”
BAO ayrıca iki önemli adımı daha belirledi: Tanıkların korunması iyileştirilmelidir çünkü klanlar tarafından sindirilmeleri soruşturmayı çok zorlaştırmaktadır. Ve: Klan üyeleri sonunda başarılı bir şekilde ayrılmaya teşvik edilmeli.
Suçlu klanlara karşı mücadelede mütevazı bir rekor
Ancak amaçlanan başarıların gelmesi uzun zaman alıyor. Essen'de tek bir şey çarpıcı biçimde değişti: personel maliyetleri. Görevlendirilen polis sayısı 2018'de 940'tan 2022'de 5.211'e, asayiş dairesi çalışanlarının sayısı ise 4'ten 247'ye çıktı. Kimlik kontrollerinin sayısı da 3.789'dan 8.146'ya, durdurma kontrollerinin sayısı ise 4'ten 247'ye çıktı. 1978'den 4.398'e.
Ancak 5.500 acil servis, 12.000'den fazla kontrol dosyasından yetersiz bir av elde etti: 2022'de yalnızca 13 vakada araçlara, 25 vakada silahlara (çoğunlukla bıçak) ve 63 vakada narkotiklere el konuldu. Essen'de kayıtlı suç sayısı 736 olup, 2018'e (730) göre biraz daha yüksekti; artan kontroller göz önüne alındığında bu şaşırtıcı bir durum. Çok daha fazla personel çalıştırırsanız, genellikle çok daha fazlasını bulacaksınız.
Essen polisi, tanık korumanın ne ölçüde iyileştirildiği sorulduğunda yanıt vermedi. DPolG patronu Rettinghaus bununla ilgileniyor. WELT'e “tanıkların klanlar tarafından baskı altına alınmaya devam ettiğini, ne yazık ki bunun standart bir uygulama olduğunu” söyledi. “Mahkeme sürecinde polis olmayan tanıkların kimliklerinin belirtilmesi gerektiği sürece” bu durum değişmeyecek.
Klan aileleri arasındaki demir dayanışması
Essen polisi, 2018'den bu yana klan üyelerini işten çıkarmayı mı yoksa onları muhbir haline getirmeyi mi başardıkları sorulduğunda da net yanıtlar vermedi. BDK'dan Oliver Huth bunu reddediyor. “Klanların ilgili yapılarına yaklaşamazsınız. Hepsi İtalya'daki 'Ndrangheta' gibi aile odaklı. Başka hiçbir mafya klanının bu kadar az önemli tanığı yoktur. Amcalar veya kuzenler ihanete uğramaz. Ne yazık ki bu durum klanlarımız için de geçerli.”
Rettinghaus şunu da ekliyor: “Özellikle giderek güçlenen Suriyeli klanlarla birlikte aile bağları o kadar güçlü ki, kopmak neredeyse imkansız.” Hatta bir polis sözcüsü bile ailelerin “kendilerini toplumdan izole ettiklerini”, “güçlü bir birliktelik duygusuna sahip olduklarını” ve “sağlam aile yapılarına” sahip olduklarını itiraf ediyor.
Anayasayı Koruma Dairesi'ne mafyaya karşı çağrı
Ancak uzmanlar, politikacıların henüz klanlara karşı mücadelede mümkün olan her şeyi yapmadığını söylüyor. Rettinghaus'a göre, gelişmiş tanık korumasına ek olarak, federal ve eyalet hükümetlerinin klanlar üzerinde Anayasayı Koruma Dairesi (VS) kurması çok önemli bir adımdır.
Anayasayı Koruma Dairesi'nin polise karşı bir avantajı var: Gözetim altındaki kişiler VS'lilerin gözünün önünde bir suç işlerse, VS'lilerin bunu engellemesine gerek yok. Gizli polis soruşturmacıları farklıdır: Onlar suç meydana gelir gelmez müdahale etmekle yükümlüdürler. Rettinghaus'a göre klan suçluları, test amaçlı küçük suçlar işleyerek takip edilip edilmediklerini kontrol ediyor. Daha sonra müfettişlerin ortaya çıkması gerekiyor. Öte yandan VS arka planda kalabilir. Ve belirli sınırlar dahilinde, Bavyera'da halihazırda olduğu gibi bulguları polise iletin. Orada mafya klanları Anayasayı Koruma Dairesi tarafından izleniyor.
İğne batması yerine gözlem
BDK eyalet şefi Huth, uzmanların özlemini duyduğu başka bir strateji değişikliğinden söz ediyor: Polis “klanları, ceza hukukunda tanımlandığı şekliyle suç örgütleri olarak sınıflandırmak için elinden gelen her şeyi yapmalıdır.” O zaman klan suçlularının tüm suç ortakları suçlu muamelesi görebilirdi. Bir örnek: Klan uyuşturucu kuryelerinin arabalarını sigortalayan bir klan üyesinin sigorta ofisi o zaman – ancak o zaman – kovuşturmaya tabi olacaktır. Bu yaklaşım İtalyan otoritelerine mafya klanlarına karşı başarı kazandırdı.
Ancak bir suç örgütü yalnızca grup bir birim olarak hareket ettiğinde, birleşme iradesini gösterdiğinde ve bir dizi kural ve lideri takip ettiğinde var olur. BDK, bunun kanıtlanması için aşiretlerin daha yoğun gözlemlenmesi, dinlenmesi ve yapılarının derinlemesine incelenmesi gerektiğini söylüyor. Bu nedenle, federal hükümetin sorumlu olduğu basitleştirilmiş dinleme seçenekleri ve bu tarama için devletin sorumluluğunda olacak daha fazla personel çağrısında bulunuyor.
Tıpkı mafyaya karşı olduğu gibi derinlemesine analizle saldırı
Huth, “Klan yapılarını analiz etmek için polis üzerindeki kontrol baskısını sürdürmek için sokaklarda olan binlerce acil servise ihtiyacımız var” diyor. “İtalyan yetkililerin mafyaya saldırdığı gibi biz de onlara saldırmalıyız.”
Ancak bu, iğne delme stratejisinin başarısını tehlikeye atacaktır. Klanların artık kamuoyunda daha az kışkırtıcı göründüğüne şüphe yok. İğne batması azaltılsaydı ve dinlemeye daha fazla çaba gösterilseydi bu durum değişebilirdi. Peki başka hangi alternatif var? Her yıl işe alınan yeni polis sayısını (şu anda 3.000) artırmak, sırf nitelikli başvuru sahiplerinin bulunmaması nedeniyle zordur. Reul diğer bölgelerden daha fazla polis memurunu geri çekebilir. Soru hala ortada: nerede?